Tuan Blog

Tawau✈Mansoura, Malaysia
'93. A doctor-in-the-making.

Saturday 1 August 2015

Riang Raya Perantauan di Mansoura Egypt

Assalamualaikum. Tadi aku ada terrrbaca blog pasal suasana sambut aidilfitri di Jerman and I was like 'aah kan takde plak aku buat post pasal pengalaman pertama aku raya aidilfitri kat Mesir'. Kalau raya aidiladha dah pernah rasa 2 tahun lepas aku rasa aku ada gak post kat blog ni.

To be honest sambut raya kat sini memang agak sunyi banding dengan kat kampung. Yelahh kat sini kan takda famili cuma sahabat2 je yang memeriahkan hari2ku aceceh. Most of the time kami dok terperuk ja dalam rumah kecuali ada orang panggil datang rumah itupun adalah 2-3 rumah. Woii jangan kufur nikmat woii!

Masa malam 1 syawal tu kitorang pegi sambut gema takbir by PCM (Perubatan Cawangan Mansurah). Masa takbir tengah dilaungkan aku terkejut gak aku tak rasa sedih langsung plus orang sekeliling pun cool aje semua. Lepas habis tu kitorang pergi rumah classmate, sleepover kat sana untuk tolong apa2 yang patut sebab pagi tu dia buat open house untuk classmates dan beberapa orang yang dijemput. Kira seronok jugaklah gulung2 popia sambil tengok kabhi kushi kabhi gham haha! Masa ni lah aku tau rupanya cara gulungan popia orang semenanjung dengan sabah lain! Cara sediakan serbuk dia pun lain sikit.

Diorang masak rendang ayam, nasi impit, laksa penang, bubur kacang, puding roti dan kuih raya. FYI bihah ada buat tiramisu tapi tak sempat rasa! Pagi tu aku tak pergi solat raya sebab aku rasa macam tak sempat je hehe. Let's see the pictures!


1 syawal at kak pah's house


1 syawal at kak made's house. Kak made ni senior aku masa kat sekolah


3 syawal sambut kat Tanta dengan PERUBATAN famili
 
 
8 syawal sambut dengan PCM. kitorang jadi rendang girls hehe.

K that's all nothing much to share. Till then :)


No comments:

Post a Comment